quinta-feira, 11 de maio de 2017

Ekānta-bhajana

Foto: Uma moça Vrajavāsī de Varṣāṇā ocupada alegremente no seu Ekānta-bhajana.

O conceito de Ekānta-bhajana ou Ekānta-bhakti é extremamente importante.

Sem uma adoração (Bhajana) ou devoção (Bhakti) focadas exclusivamente (Ekānta) numa Deidade particular, não será possível progredir no caminho devocional.

Ekānta quer dizer que está focado, direccionado sem desvios num só objectivo.

No Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura afirma:

sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe
yāra hoy ekānta bhajana || 25 ||

"Todos os obstáculos desaparecerão e o júbilo do êxtase maravilhoso será alcançado através de Ekānta-bhajana."

Mādhavānanda Dāsa explica:

"No que diz respeito à idéia de participar de muitos passatempos de acordo com diferentes humores, como você se ocupará adequadamente em servir Rādhā e Kṛṣṇa se você constantemente disser: "Por favor, desculpem-me por um momento, agora minha mente está atraída por outros humores que me atraem mais do que o Seu serviço. Estarei de volta em breve."

Certamente isso não é possível.

Claro, ao alcançar Siddhi, o Mukta-jīva certamente poderá estar presente em muitos locais de uma só vez devido aos arranjos de Yogamāyā, participando em muitas Rasas simultaneamente, mas como Sādhakas, já é um compromisso de tempo integral cultivar o desenvolvimento de um único humor. E quanta doçura e profundidade há apenas em um destes humores !!!

Quem pensa que um determinado humor tem Amṛta insuficiente para inundar a lagoa de seu coração muito além de seus limites, certamente não provou verdadeiramente uma gota dela !!!

Não é que devamos estar erraticamente viajando em círculos, como quem viaja de carona, de boleia a ir onde quer que a estrada leve.

Temos uma relação particular com Bhagavān.

Especificamente como um Sādhaka, teremos que prestar atenção ao princípio de Ekānta-bhakti, ou devoção focada, se desejamos prosseguir para algum lugar. Caso contrário, seremos levados para tantas direcções que acabaremos não indo a lugar nenhum !!!"

Fim da citação.

Gaura Premānande !!! Hari !!! Haribol !!!

Assim mesmo, um devoto Ekānti (focado) em adoração a Śrī Śrī Rādhā-Mādhava não atrae sua mente para a adoração de Vrajendranandana Kṛṣṇa sozinho sem Rādhārāṇī e nem tampouco a adoração a Śrī Hari ou Nārāyaṇa pode roubar sua mente.

Portanto, cada devoto permanecerá na companhia de Sajātiya-sādhus (devotos de mesmo humor), dedicado ao seu próprio humor específico.

No Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura afirma:

āpana āpana patha, tāte hobo anurata,
iṣṭadeva sthāne līlā gāna
naiṣṭhika bhajana ei, tomāre kohilo bhāi
hanumān tāhāte pramāṇa || 28 ||

"Com grande apego ao seu próprio caminho, cantando os passatempos do seu Iṣṭa-deva em Sua morada, tal é o Naiṣṭhika-bhajana (adoração firme), eu lhe digo, Ó irmão, e disto Hanumān é o exemplo."

A história do apego único de Hanumān a Rāma à exclusão de Dvārakādisa Kṛṣṇa é muito famosa.

Vaiṣṇavas Gauḍīyā não querem saber de nenhuma outra adoração a não ser de Śrī Śrī Rādhā-Kṛṣṇa em Vṛndāvana.

Ekānta-bhajana de Śrī Śrī Rādhā-Śyāmasundara !!!

Photo: A Vrajavāsī girl from Varṣāṇā happily occupied in her Ekānta-bhajana.

The concept of Ekānta-bhajana or Ekānta-bhakti is extremely important.

Without a worship (Bhajana) or devotion (Bhakti) focused exclusively (Ekānta) on a particular Deity, it will not be possible to progress in the devotional path.

Ekānta means that it is focused, directed without deviations to a single objective.

In Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura states:

sakala vipatti yābe, mahānanda sukha pābe
yāra hoy ekānta bhajana || 25 ||

"All obstacles will vanish and the joys of wondrous ecstacy will be attained through Ekānta-bhajana."

Mādhavānanda Dāsa explains:

"With regards the idea of ​​participating in many pastimes according to different moods, how will you properly engage in serving Rādhā and Kṛṣṇa if you constantly say, "Please excuse me for a moment, right now my mind is drawn to other moods that appeal to me more than Your service. I'll be back soon."

Certainly this is not possible.

Of course, upon reaching Siddhi, the Mukta-jīva can certainly be present in many places at once because of the arrangements of Yogamāyā, participating in many Rasas simultaneously, but like Sādhakas, it is already a full-time commitment to cultivate the development of a single mood. And how much sweetness and depth there is in just only one of these humours !!!

Whoever thinks that a certain mood has insufficient Amṛta for flooding the pond of his heart far beyond its limits, certainly has not truly proved a drop of it !!!

It is not that we are erratically traveling around, like a hitch-hiker going wherever the road leads.

We have a particular relationship with Bhagavān.

Specifically as a Sādhaka, we will have to pay attention to the principle of Ekānta-bhakti, or focused devotion, if you wish to proceed anywhere. Otherwise, you will be torn into so many directions and end up not going much anywhere at all !!! "

End of quote.

Gaura Premānande !!! Hari !!! Haribol !!!

Likewise, Ekānti devotee (focused) in worship of Śrī Śrī Rādhā-Mādhava does not draw his mind to the worship of Vrajendranandana Kṛṣṇa alone without Rādhārāṇī and nor does the worship of Śrī Hari or Nārāyaṇa attracts his mind.

Therefore, every devotee will remain in the company of Sajātiya-sādhus (devotees of the same mood), dedicated to his own specific mood.

In Śrī Prema Bhakti Candrikā, Śrīla Narottama Dāsa Ṭhākura states:

āpana āpana patha, tāte hobo anurata,
iṣṭadeva sthāne līlā gāna
naiṣṭhika bhajana ei, tomāre kohilo bhāi
hanumān tāhāte pramāṇa || 28 ||

"With great attachment to his own path, chanting the pastimes of his Iṣṭa-deva in His abode, such is Naiṣṭhika-bhajana (firm worship), I tell you, O brother, and of this Hanumān is the example."

The story of Hanumān's unique attachment to Rāma to the exclusion of Dvārakādisa Kṛṣṇa is very famous.

Gauḍīyā Vaiṣṇavas do not want to know of any other worship except for Śrī Śrī Rādhā Kṛṣṇa in Vṛndāvana.

Ekānta-bhajana of Śrī Śrī Rādhā-Śyāmasundara !!!